Fizjoterapia - skuteczny sposób na objawy klimakterium.

1. Co to jest klimakterium?
Klimakterium inaczej przekwitanie to okres przejściowy między czasem reprodukcyjnym, a starością. Trwa od kilku lat przed wystąpieniem menopauzy, czyli ostatniego krwawienia miesiączkowego, po którym przez kolejne 12 miesięcy miesiączka nie występuje. Stan ten nie wynika z choroby, ciąży czy przejściowych zaburzeń hormonalnych. Menopauza naturalnie występuje u kobiet między 40. a 60 rokiem życia.

2. Przyczyny klimakterium.
Przyczyną klimakterium jest wygaszanie jajników. Spadek hormonów płciowych powoduje zmiany w organizmie, które kobieta obserwuje w ciele oraz samopoczu.

3. Jakie są objawy okresu przekwitania?
Okres przejściowy u każdej kobiety przebiega inaczej. Istnieją jednak objawy, które dotyczą większość pań:
- uderzenia gorąca,
- nocne poty,
- ogólne zmęczenie i osłabienie,
- bezsenność,
- zaburzona pamięć i koncentracja,
- wahania nastroju,
-bóle głowy,
-suchość pochwy,
- spadek libido,
- nietrzymanie moczu,
- zmiany skórne,
- bolesność i tkliwość piersi,
- wzdęcia.

4. Leczenie.
Klimakterium to fizjologiczny okres w życiu każdej kobiety. Nie jest chorobą, a naturalnym okresem, dlatego nieprzyjemne dolegliwości można jedynie łagodzić - nie da się wyleczyć.

W walce z symptomami klimakterium pomagają:
- hormonalna terapia zastępcza
- ziołolecznictwo (np. szałwia, mięta na uderzenia gorąca, olej z wiesiołka na suchość pochwy, melisa na rozdrażnienie)
- stosowanie diety bogatej w produkty zawierające fitoestrogeny (np. soja, soczewica, czosnek, cebula, chmiel)
- regularna aktywność ruchowa
- fizjoterapia uroginekologiczna

5. Fizjoterapia a okres przejściowy.
Dlaczego fizjoterapia jest skutecznym sposobem na objawy klimakterium? Indywidualnie dobrana terapia poprawia wydolność organizmu, elastyczność i siłę mięśni, pobudza układ krążenia i oddechowy, wpływają pozytywnie na samopoczucie. Poza tym fizjoterapia uroginekologiczna poprzez odpowiednie ćwiczenia mięśni dna miednicy umożliwia zapobiegnięcie nietrzymania moczu, obniżeniu narządów wewnętrznych, bóli krocza i kręgosłupa.

Klimakterium jest okresem, w którym każda kobieta z czasem się znajdzie. To naturalne zjawisko, które nie oznacza pogorszenia jakości życia. Najlepszym sposobem na dolegliwości okresu menopauzalnego jest akceptacja, samoświadomość zmian i prowadzenie zdrowego trybu życia.

Autorka artykułu: Mgr Patrycja Łopuch - Fizjoterapeutka uroginekologiczna, trenerka personalna